"Tranen zijn woorden die moeten stromen"
~Paulo Coelho
Jong verlies
Ook kinderen en jongeren ervaren veel verdriet bij verlies en rouw. Zij zijn volop in ontwikkeling en moeten net als volwassenen het verlies en rouw verwerken. Er zijn hierin verschillen met het rouwproces van volwassenen waarbij beeldvorming van het verlies of van de dood, de hechting, de leeftijd en ontwikkelingsfase een rol spelen.
Om met het verlies om te kunnen gaan is het belangrijk dat kinderen naar de gebeurtenis kunnen kijken. Door te luisteren en aandacht te geven en het kind zijn of haar verhaal te laten doen. Vaak is de gebeurtenis aan “een buitenstaander” vertellen met alle emoties die erbij gevoeld worden, makkelijker. Het helpen met woorden geven aan de gevoelens en de ervaringen.
Naast de begeleiding door gesprek, gebruik ik vele materialen als hulpmiddel in het gesprek, want voor kinderen geldt…hoe zichtbaarder hoe beter. Iets in handen hebben geeft houvast in het gesprek. Het helpt de verbinding naar binnen te brengen; naar het gevoel, de gedachten.
Hierbij maak ik regelmatig gebruik van de emotie landkaart stromen van verbinding van Janet Schmidt. Ook binnen het gezin wordt deze kaart gebruikt om innerlijk op reis te gaan en ‘spelenderwijs’ tot gesprek over het verlies te komen.
Rouw en verdriet op of rondom school
Elke school kan helaas te maken krijgen met rouw en verdriet. Denk aan calamiteiten, waarvan je hoopt dat ze aan je schooldeur voorbijgaan, het plotseling overlijden van een leerling of leerkracht, of een andere dramatische gebeurtenis, die diep ingrijpt in het leven van de betrokkenen en het dagelijks leven op school.
Ook hierbij kan ik jullie helpen. Door middel van een draaiboek welke JGZ en GGD hebben opgezet kan ik jullie begeleiden met alle bijkomende emoties en tijdens de stappen voor het goed informeren aan de leerlingen, de ouders en het team.
